مشاور املاک امیران

نکات مهم در اجاره آپارتمان که باید بدانید(بخش اول)

 

اگر بودجه‌ی کافی برای خرید خانه یا آپارتمان ندارید، چاره‌ای جز اجاره یا رهن خانه برای‌تان باقی نمی‌ماند. جست‌و جو برای یافتن آپارتمانی مناسب برای اجاره کمی سخت و آزاردهنده است. برای اینکه بتوانید به‌خوبی از عهده‌ی این کار برآیید، نکات مهم در اجاره آپارتمان را با شما در میان می‌گذاریم:

 

. 1   تنظیم بودجه

ابتدای کار بررسی کنید که مبلغ مورد نظر شما برای اجاره آپارتمان چقدر است. فراموش نکنید که با توجه به شرایط اقتصادی ایران، این مبلغ نباید از ۳۰ تا ۵۰ درصد درآمد ماهیانه‌تان بیشتر باشد. متناسب با بودجه‌تان جست‌وجو کنید و وقت‌تان را برای دیدن مواردی که قطعا استطاعت پرداخت اجاره‌شان را ندارید، تلف نکنید. مگر اینکه خانه‌‌ی گران‌تر آن‌قدر امتیاز داشته باشد که صرف هزینه‌ی بیشتر برای آن بیارزد.

اگر دانشجو هستید یا هدف‌تان تنها زندگی کردن است و پول کافی برای اجاره ندارید، به داشتن هم‌خانه فکر کنید. وجود هم‌خانه‌ای که از نظر اخلاقی با شما سازگار است و در پرداخت اجاره کمک می کند، ایده‌ی خوبی خواهد بود.

 

۲. بررسی راه‌های مختلف جست‌وجو

بدیهی است که برای یافتن منزلی مناسب باید به سراغ مشاور املاک و بنگاه رفت. اما انتخاب‌های خود را محدود نکنید. از آگهی روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های املاک نیز در این زمینه نیز غافل نشوید. می‌توانید به دوستان‌تان نیز بسپارید تا در صورت مشاهده موردی مناسب خبرتان کنند.

اگر دانشجو هستید حواس‌تان به آگهی‌های دانشجویی باشد. معمولا دانشجویان روی تابلوی اعلانات، آگهی‌های خود را برای درخواست هم‌خانه می‌چسبانند.

 

۳. تدوین فهرست اولویت‌ها

تکه‌ای کاغذ بردارید و اولویت‌های خود درباره‌ی محل زندگی و آپارتمان مورد نظر برای سکونت را روی آن بنویسید. باید مشخص کنید که چه چیزهایی برای‌تان مهم‌تر است. آیا به‌دنبال منطقه‌ی مسکونی آرام و بی‌سروصدا هستید؟ آیا دوست دارید که آپارتمان‌تان نزدیک به ایستگاه اتوبوس و… باشد؟ به دنبال نزدیک بودن محل کار و آپارتمان هستید؟ آیا می‌خواهید مدرسه‌ی فرزند‌تان نزدیک باشد؟ و… .

آشپزخانه چگونه است؟ آیا امکان نصب ماشین ظرف‌شویی وجود دارد؟ فضای اتاق‌ها چگونه است؟ آیا می‌توانید وسایل اساسی خود را در آنها قرار بدهید؟ میزان نور خانه برای شما بیشترین اهمیت را دارد یا همسایه‌ها؟ برای اینکه دریابید محله‌ی مورد نظرتان چگونه است، می‌توانید در ساعات و زمان‌های مختلف مثلا شب، آخرهفته و… مراجعه کنید و حال‌وهوای آنجا را درک کنید.

شما قرار است چند وقت و شاید حتی چند سال در آن منطقه زندگی کنید، پس بررسی دقیق اوضاع بسیار حائز اهمیت است.